بلاگ
بلاگ

بلاگ

Bartholomew the Apostle

به گفته اکثر محققان، نام خاص این رسول ناتانائیل (به عبری "هدیه خدا") است: در انجیل یوحنا به این صورت اشاره شده است. اطلاعات کمی در مورد زندگی او وجود دارد. متون متعارف چند قلم موی پراکنده را به ما ارائه می دهند که برای کشیدن یک پرتره ضروری کافی است. ما می دانیم که او مانند سیمون و اندرو یک ماهیگیر بود و می توانیم فرض کنیم که قبل از ملاقات با عیسی، او بخشی از حلقه باپتیست بوده است.

او اصالتاً اهل قنای جلیل بود. این جزئیات به ما اجازه می‌دهد فرض کنیم که او شخصاً شاهد اولین معجزه عیسی بود، تبدیل آب به شراب که همانطور که می‌دانیم در قنا طی یک ضیافت عروسی اتفاق افتاد. در نگاه اول، شخصیت ناتانائل-بارتولومیو یک شخصیت «ثانویه» به نظر می رسد که تقریباً همیشه توسط شخصیت های قوی تر تحت الشعاع قرار می گیرد.

ناتانائیل در سایه درخت انجیر نشسته است که دوستش فیلیپ به او ملحق می شود که مشتاقانه به او می گوید: «کسی را که موسی در شریعت و انبیا درباره او نوشته است، عیسی پسر یوسف ناصری را یافته ایم». با این حال، بارتولومی بدبین و بی اعتماد است، به طوری که با ناباوری تحقیرآمیز پاسخ می دهد: «آیا می تواند از ناصره چیز خوبی بیاید؟».

او مردی ملموس است و طبق قوانین سنتی فکر می‌کند: او به خوبی می‌داند که توده‌ای ناچیز از گودال‌ها که در چند کیلومتری خانه‌اش قرار دارد و برای او باورنکردنی به نظر می‌رسد که چنین مکانی که هرگز در عهد عتیق ذکر نشده است، می‌تواند داشته باشد. مسیح را به دنیا آورد، آزادی بخش اسرائیل که همه منتظرش هستند.

ناتانائل نگاه بدبینانه و تا حدی عجولانه کسی است که در ظاهر متوقف می شود. اما او به زودی نظر خود را تغییر خواهد داد. در واقع، عیسی در ملاقات با او، درباره او می‌گوید: «اینجا واقعاً یک اسرائیلی است که دروغی در او نیست»: این یک گواهی اعتماد فوق‌العاده است که در همه اناجیل مشابهی ندارد. در واقع، مرد غافلگیر می شود: "من را از کجا می شناسی؟" درخواست. و عیسی: «پیش از آنکه فیلیپ تو را بخواند، در حالی که زیر درخت انجیر بودی، تو را دیدم».

این جمله عمیقاً قلب بارتولمیوس را متاثر می کند: شاید یک سؤال بیان نشده را در بر می گیرد، یک فکر پنهان و شهادت می دهد که چگونه عیسی می داند چگونه در مخفی ترین چین های درونی بخواند. واقعیت این است که شکاک سابق در یک لحظه به پیروی پرشور مسیح تبدیل می شود: "ربی، تو پسر خدا هستی. تو پادشاه اسرائیل هستی!" او متقاعد شده می گوید. اما حالا این استاد است که صدا می کند: «چون به تو گفتم که تو را زیر درخت انجیر دیدم، فکر می کنی؟ چیزهای بسیار بزرگتر از اینها را خواهید دید.' در پایان این دیالوگ، بارتولومئو به سایه ها باز می گردد تا هر از گاهی دوباره ظاهر شود.

بقیه در مورد او توسط سنت به ما رسیده است. برخی منابع از موعظه او در هند و سپس در ارمنستان صحبت می کنند، جایی که او نیز ظاهراً پادشاه را تغییر داد، اما خشم کشیشان بت پرست فعال در آن منطقه را برانگیخت. به همین دلیل، طبق روایات، شهادت مظلومانه ای را متحمل می شد و محکوم می شد که زنده پوست کنده شود و سپس سر بریده شود.

به همین دلیل است که بسیاری از شمایل‌نگاری‌های مربوط به سنت بارتولمه او را در حالی که پوست خود را در دست گرفته است، نشان می‌دهد که شکنجه‌گران او را «لباس» کرده‌اند. یکی از معروف ترین تصاویر در رم، در کلیسای سیستین یافت می شود.

در روایتی از ارامنه آمده است که جسد رسول در شهر آلبانوپولیس، شهری که در آن به شهادت رسید، به خاک سپرده شد. در سال 507 امپراتور آناستاسیوس اول او را به داراس در بین النهرین منتقل کرد و در آنجا کلیسایی باشکوه به افتخار خود ساخت. در سال 580 بخشی از بقایای فانی احتمالاً به لیپاری در شمال سیسیل منتقل شد.

در طول تهاجم ساراسین ها در سال 838، بقایای قدیس به بنونتو منتقل شد تا اینکه قبل از سال 1000، با دخالت امپراتور اتو سوم، به رم رسیدند و در کلیسای سن بارتولومئو آل ایزولا، ساخته شده در جزیره تیبر

شخصیتی به دور از هرگونه ظلم و ستم خشونت است. او در واقع شاگرد مسیح است، در واقع: یک حواری، یکی از دوازده نفر، یعنی یکی از کسانی که زندگی عمومی عیسی را از همان ابتدا، اندکی پس از تعمید او در اردن و آغاز تعمید او دنبال کردند. موعظه کردن

این رسول پس از یادآوری مسلک خود، برای تمام عمر عیسی در انجیل تحت الشعاع قرار می گیرد. یوسبیوس گزارش می دهد که پانتنوس، بنیانگذار مکتب تعلیمی اسکندریه در مصر، در سفر خود به هند (احتمالاً اتیوپی یا جنوب عربستان) در اواخر قرن دوم، با جوامع مسیحی متشکل از رسول قدیس بارتولومئو ملاقات کرد. که او انجیل قدیس متی را به زبان عبری منتشر کرده بود. او بعدها به ارمنستان بزرگ نقل مکان کرد و سختی‌ها را تحمل کرد و بر مشکلات غلبه کرد.

بر اساس گزارش رومی، رسول پادشاه پولیمیوس و همسرش و همچنین دوازده شهر را در این منطقه به ایمان مسیحی تبدیل کرد. این تبدیل‌ها حسادت کاهنان خدایان محلی را برانگیخت، آنها توانستند آستیاگ، برادر پادشاه پولیمیوس را علیه او تحریک کنند، به گونه‌ای که دستور داد بارتولمیوس را زنده کرده و سپس سر او را بریدند. هنرمندان معمولاً او را با  پوست خودش روی بازوهایش به تصویر می کشند.

در روایتی از ارامنه آمده است که جسد رسول در آلبانوپولی، شهری که در آن به شهادت رسید، به خاک سپرده شد. در سال 507 امپراتور آناستاسیوس اول او را به داراس در بین النهرین منتقل کرد و در آنجا کلیسایی باشکوه به افتخار خود ساخت. در سال 580 بخشی از آن بقایای فانی احتمالاً به لیپاری در شمال سیسیل منتقل شد. در طول حمله ساراسین ها، بقایای قدیس در بنونتو در سال 838 به سرقت رفت تا اینکه در سال 1000، با دخالت امپراتور اتو سوم، به روم رسیدند و در کلیسای S. Bartolomeo، در جزیره Tibertine قرار گرفتند. در سال 1238 جمجمه رسول به فرانکفورت آمل ماین آورده شد، جایی که هنوز در کلیسای جامعی که به او اختصاص داده شده مورد احترام است. سنت بارتولمه را محافظ قصاب ها، دباغ ها و صحافی ها می دانند.


Natanaele باید نام شخصی باشد در حالی که Bartolomeo نام خانوادگی یا بهتر است نام مستعار باشد؟ نام او به وضوح یک نام پدری است، زیرا با اشاره صریح به نام پدرش فرموله شده است. در واقع، این نام اثر احتمالی آرامی است، bar Talmay، که دقیقاً به معنای "پسر تلمی" است.

ناتانائل بدبینانه واکنش نشان می دهد، احتمالاً به این دلیل که او در تضاد منطقه ای موجود بین دو محله مجاور (کانا و ناصره) سهیم است، اما فیلیپ از او دعوت می کند تا تجربه مستقیمی داشته باشد که به او اجازه می دهد بر شک اولیه خود غلبه کند. "شخصیتی که تقریبا همیشه توسط شخصیت های قوی تر تحت الشعاع قرار می گیرد. اما در انجیل یوحنا اپیزودی را می‌یابیم که در عوض او را قهرمان داستان می‌بیند و نکات قابل تأمل زیادی را ارائه می‌دهد: این ندای رسول است. ناتانائیل در سایه درخت انجیر نشسته است که دوستش فیلیپ به او ملحق می شود که مشتاقانه به او می گوید: «کسی را که موسی در شریعت و انبیا درباره او نوشته است، عیسی پسر یوسف ناصری را یافته ایم». با این حال، بارتولومی بدبین و بی اعتماد است

در واقع، عیسی در ملاقات با او، درباره او می‌گوید: «اینجا واقعاً یک اسرائیلی است که دروغی در او نیست»: این یک گواهی اعتماد فوق‌العاده است که در همه اناجیل مشابهی ندارد. در واقع مرد آواره می شود: «من را از کجا می شناسی؟ درخواست. و عیسی: «پیش از آنکه فیلیپ تو را بخواند، در حالی که زیر درخت انجیر بودی، تو را دیدم». این جمله عمیقاً قلب بارتولمیوس را متاثر می کند: شاید یک سؤال بیان نشده را در بر می گیرد، یک فکر پنهان و شهادت می دهد که چگونه عیسی می داند چگونه در مخفی ترین چین های درونی بخواند. واقعیت این است که شکاک سابق در یک لحظه به پیروی پرشور مسیح تبدیل می شود: "ربی، تو پسر خدا هستی. تو پادشاه اسرائیل هستی!" او متقاعد شده می گوید. اما حالا این استاد است که صدا می کند: «چون به تو گفتم که تو را زیر درخت انجیر دیدم، فکر می کنی؟ چیزهای بسیار بزرگتر از اینها را خواهید دید.



نتایج ترجمه

نتیجه ترجمه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد