فرمود: همانا پدران من (ائمّه و اوصیاء علیهم السّلام)، بیعت حاکم و طاغوت زمانشان، بر ذمّه آن ها بود; ولی من در هنگامی ظهور و خروج نمایم که هیچ طاغوتی بر من منّت و بیعتی نخواهد داشت.
فرمود: من آن کسی هستم که در آخر زمان با این شمشیر - ذوالفقار - ظهور و خروج می کنم و زمین را پر از عدل و داد می نمایم همان گونه که پر از ظلم و جور شده است.
منم که زمین را از عدالت لبریز مى کنم، چنان که از ستم آکنده است.
اگر شیعیان ما که خداوند آنها را به طاعت و بندگی خویش موفق بدارد در وفای به عهد و پیمان الهی اتحاد واتفاق میداشتند و عهد و پیمان را محترم میشمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمیافتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل می شدند.
آگاه باشید به زودی کسانی ادّعای مشاهده (نیابت خاصّه) مرا خواهند کرد. آگاه باشید هر کس قبل از «خروج سفیانی» و شنیدن صدای آسمانی، ادّعای مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است؛ حرکت و نیرویی جز به خدای بزرگ نیست. (الاحتجاج ، جلد۲ ، ص۴۷۷)
مگر نمى دانید که زمـین، هرگز از حجت خالى نخواهد بود، آشکار یا غایب و پنهان.
درهای سؤال را از آنچه که مطلوب شما نیست ببندید. (بحار الأنوار ج ۵۲ ص۹۲)
پیامبرگرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
مَن اَنکَرَ القائِمَ مِن وُلدی أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً.
کسی که قائم(مهدی) را که از فرزندان من است در دوران غیبتش مُنکِر شود، بر حالت جاهلیت قبل از اسلام از دنیا خواهد رفت. (منتخبالاثر، ص ٢٢٩)
پیامبرگرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
یَخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَةٌ فیها مُنادٍ یُنادی «هذا المَهدی خَلیفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ»
زمانی که حضرت مهدی(ع) ظهور میکند ابری بالای سر دارد که در آن منادی ندا میکند «این مهدی خلیفةالله است، از او متابعت و پیروی کنید.» (بحار، ج ٥١، ص ٨١)
نشانة مخصوص حضرت چهرة جوان بودن او در سن کهولت است به گونهای است که هر کس حضرت را میبیند او را چهل ساله میپندارد. (اِعلامُ الوَری، ص ٤٣٥)
روایاتى که در منابع شیعه و سنّى آمده، همزمان با قیام امام مهدى علیه السلام ، عیسى از آسمان فرود مىآید. برخى از این روایتها نیز مقدار زمان زندگى ایشان را پس از فرود آمدن در زمین چهل سال تعیین کردهاند.
همچنین در این احادیث، تصریح شده که عیسى پشت سر امامى از مسلمانان، نماز جماعت مىخواند و در روایتهاى شیعى، تصریح شده که پشت سر مهدى نماز مىگزارد.
بر پایه این احادیث فراوان و اطمینانآور، عقیده غالب مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنّت، این است که عیسى علیه السلام در آخر الزمان فرود مىآید و همراه مهدى علیه السلام خواهد بود و عیسى، غیر از مهدىِ مسلمانان است که از نسل پیامبر صلى اللّه علیه و آله است.
لیکن در سنن ابن ماجة، حدیثى از انس بن مالک از پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله نقل شده است که خلاف این عقیده را نشان مىدهد و مهدى را همان عیسى بن مریم معرّفى مىکند.
حدّثنا یونس بن عبد الأعلى حدّثنا محمّد بن إدریس الشافعى، حدّثنى محمّد بن خالد الجَنَدى، عن أبان بن صالح، عن الحسن، عن أنس بن مالک :أنّ رَسُولَ اللَّه صلى اللّه علیه و آله قال: لا یَزدادُ الأمرُ إلاّ شِدّةً وَ لا الدُّنیا إلاّ إدباراً، وَ لَا النَّاس إلاّ شُحّاً، و لا تَقُوم السَّاعة إلاَّ عَلى شِرارِ النّاس، و لَا المَهدیّ إلَّا عِیسَى بن مَریَم.
پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله فرمود: کارها سختتر مىشوند، دنیا پشت مىکند، مردم بخیلتر مىشوند و قیامت بر مردمان شریر بر پا شود و مهدى جز عیسى بن مریم نیست.
این حدیث، در نگاه نخست، مخالف روایاتى است که در آن ثابت شد مهدى، غیر از عیسى بن مریم است؛ ولى مىتوان آن را توجیه کرد که اگر مراد از یکى بودن، قبل از ظهور است، معنایش آن است که ظهور یک مهدى قبل از مسیح، منافات ندارد با ظهور مسیح که مهدى اعظم باشد و اگر مراد، وحدت و یکى بودن مهدى و عیسى پس از ظهور است، معناى روایت این است که عالىترین مهدى، عیسى بن مریم است و در این صورت، نفى مهدى دیگر نمىکند.